Uddevalla Varvs- och Industrihistoriska förening

Minnesanteckningar från gruppens besök på Tregraf  Tryck&Dekor AB, Schillers väg 4, Uddevalla 2019 10 28 

Deltagare: Stefan Brännwik, Janne Dahl, Vambola Kallaste, Tommy Karlén, Ove Skogsberg, Sven Noord, Lilibeth Gustavsson

Ägare: Nils-Anders Rudquist och Susanna Bongsjö 

VD: Nils-Anders Rudquist 

Lokal: 350 m2, fastighetsägare KB Magnusson & Rasmusson

Anders och Michael möter oss i dörren till lokalen. Båda har bakom sig ett långt yrkesverksamt liv inom flera av Uddevallas bolag i tryckeribranschen. Tregraf uppstod 2013 ur en konkurs där de köpte över konkursboets inventarier och startade eget.

Vi går direkt in i ”produktionen”, som är uppdelad i papperstryck och storformat. 

Sättet att trycka på papper idag har ingenting att göra med gamla tiders blysättning och etsning. Här kommer PDF-filen till en dator, som bereder en tryckfärdig sida efter önskemål – dubbelsidigt, färg, storlek, tjocklek mm. Sidan går in i en avancerad maskin för digitaltryck och kommer ut i block med ark. Är det ett flersidigt material ska det kanske ha en pärm. Då flyttas blocket till en annan maskin, som limmar blockryggen. Pärmen trycks för sig men viks här och fogas ihop med blocket. Det är inte helautomatiserat utan kräver viss matning och efterjustering. Men ut kommer till slut en limbunden bok av det slag som vår förening har använt sig av vid de senaste boktryckningarna. 

I lokalen finns också maskiner för klammer, hålslag, spiral, vikning, häftning och limning dvs allt en kund kan önska sig. Den stora produkten just nu (oktober) är almanackor. Annars kan det vara material för kontoret, för marknadsföring eller för föreningsverksamhet. Så gott som allt papper kommer från Arctic Paper i Munkedal. 

I rummet bredvid tar man fram alla slags reklam- och infotryck i storformat. Det vi först tänker på är kanske bildekor. Stripen (folien) trycks här och klistras sedan på bilen. Även större fordon folieras med reklam och/eller företagslogga. Detta är en växande marknad! 

Skyltning med tryck sätts på allt från plexiglas till olika slags plast och papper. Tryck som ska sitta utomhus måste lamineras både som skydd mot UV-strålning och mekanisk nötning.

Profilmaterial som kläder och presentarartiklar är också en stor och växande marknad. I dag är det viktigt att synas. Det ger reklam men också en slags legitimitet. Förresten – vem vet vilken storaffär som startar med firmanamnet på en penna som man ”av misstag” fick med sig hem? 

Till trycket har Tregraf en ny latexmaskin med vattenbaserad process. Tryckbredden är ca 1,60 m och längden är oändlig. Jämfört med äldre modeller torkar materialet direkt och gör det möjligt att korrigera och ändra utan tidsspill. Senaste inköpet är en lasergravyr, som skär i de flesta material, även på runda föremål. Väldigt spännande att se i bruk – bara fantasin sätter gränser.

Kunderna kan vara tillfälliga men företagskunder, som uppskattar Tregrafs bredd och flexibilitet kommer gärna tillbaka. Så kan man också sammanfatta företagets framgångar 

1) att man kan både föreslå och utföra alla sorters tryck och 

2) att man utan tvekan ställer upp när företagen behöver hjälp. 

Affärerna går bra. Omsättningen 2018 låg på 4,5 mkr. Företaget klarar sig normalt på tre heltidarbetande (Anders, Michael och Annki) men tar in personal vid extra belastning.

Vad kunderna efterfrågar ändrar sig naturligtvis med åren. T ex märker man en tydligt minskad efterfrågan på trycksaker och det trots att antalet tryckerier också har minskat. Tryckeribranschen som sådan är dessutom väldigt konjunkturkänslig och avmattningen börjar redan kännas. Vår egen förening hoppas ju kunna lämna en beställning på en limbunden bok år 2020, vilken såg ut att glädja samtliga!